Av annelie f - 19 juli 2014 01:08

Uppe med tuppen och tog tåget till blue mountains. Efter två timmars färd var vi framme. Brrr, storm, iskallt, brrr. ...
Vi frös så vi var lika blå som bergen runt omkring oss.
Men vackert var det, fantastiskt vackert. Vi åkte skyrail, cabelway och railway och såg på den bedövande utsikten.

Three sisters

Blue mountains som skimrar i blått pga ånga från alla eukalyptus träd.

Fin avslutning på vår vistelse här i Australien. Nu bär det av till Thailand.

Av annelie f - 18 juli 2014 11:46

Efter att ha njutit av valarna, skyndade vi oss upp i Sydney tower eye, för att hinna se solnedgången från Sydneys högsta torn. Men vi kom fem minuter för sent så det fick bli stad i ljus istället. Mycket vackert det oxå.

Av annelie f - 18 juli 2014 11:42

Dagen började med att jag till hela familjens skadeglädje fick fågelbajs i huvudet. Medan dom asgarvande, försäkrade dom mig att det betydde tur....hahaha.....
Nåja, sedan tillbringade vi några timmar kring Darling Harbour innan vi åkte båt ut på havet. Vi väntade med spänning, och plötsligt såg vi det; liksom en rökpuff. Åh, valar!!!! Dom blåste puffar, dök, slog med enorma stjärtfenor. Så mäktigt! Så häftigt!

Typ omöjligt att hinna fotografera, men bilderna på näthinnan kan ingen ta ifrån oss! Johanna var snabbare än jag, så hon fick en hel del foton på valarna.
Väldigt saltstänkta och gungiga (tur att niklas tog åksjuketablett) och jättenöjda vände vi in mot Sydney igen.

Av annelie f - 17 juli 2014 01:21

Idag tog vi det lugnt på morgonen och sen gick vi och åt lunch.

Johanna var i himmelriket. Hon har inte handlat så mycket innan, men nu slog hon till;

Nåja, upp och ner, men ni fattar va?!

Sen gick killarna på marint museum och klättrade in i ubåtar och annat kul. Det var super kul tyckte båda två.

Vi tjejer strosade runt i stan under tiden och hamnade till sist på paddys market. Uff så mycket tingeltangel. Köpte till sist ett par t-shirts iaf.

Sedan strålade familjen ihop igen på en bar på kajen där vi tog en öl/cola och åt nachos.

En bra dag helt enkelt!

Av annelie f - 15 juli 2014 11:41

Idag tog vi båten till taronga zoo. Där tillbringade vi hela dagen. Fin anläggning men som med alla zoo tyckte jag att djuren hade för lite plats.
När vi gick hemåt hamnade vi mitt i rusningstrafiken, milde tider, vad folk for omkring i bil, buss, på cykel och gåendes. Jösses så svårt att ta sig fram. Jag är glad att vi inte hyrt bil här.

För övrigt en bra dag, eftersom jag lyckades få vår vistelse på detta hostel förlängd så vi slipper byta boende på torsdag. Vi fick dessutom ett bättre rum men till samma pris. Yes!
Det enda minuset på dagen var maten...är så himla trött på pizza.... vi har svårt att hitta matställen som passar oss alla. Strid på kniven varje dag. Åh vad jag saknar korv stroganoff och ris, potatisbullar bacon och lingon.... Suck.

Av annelie f - 14 juli 2014 11:25

Vi bor på ett hostell mitt i smeten, nära till allt. Här har vi fått ett eget familjerum till väldigt bra pris.vi lägger hellre pengar på upplevelser än att sova. Hostell - livet har sin charm oxå och man träffar många trevliga människor.
Storstadsregionerna har sina vedermödor. Fötterna värker efter allt trevande upp och nerför gatorna.
Idag har vi avverkat både Sydney akvarium o h madame taussads vaxkabinett.

Fantastiskt roligt att känna igen fiskarna från barriärrevet. Dessutom hade vi tur och fick se när dykare gick ner i akvariet och handmatade rockor och hajar.

Vaxkabinettet var roligt och bjöd på många glada skratt och vi tog många foton.

Av annelie f - 13 juli 2014 01:31

Från vildmark till storstad.
Känner oss faktiskt mer vilse i Sydney än ute i ingenstans. ..

Av annelie f - 12 juli 2014 03:48

I inlägget nedan föll två bilder bort. De kommer här.

Här är berättelsen om vår livs resa!