Av annelie f - 6 augusti 2014 14:45

Precis som rubriken, wow vilken cykeltur! Vi cyklade runt i bangkoks innersta i 4 timmar med guide. Det var vi och en fransk familj och 2 guider.

Vi kastade oss ut i våldsam trafik, tänk er att korsa en trefilig väg proppad med bilar på cykel. Och sen mötas av en trefilig gata med bilar som ska på andra hållet. Puh, jag som brukar tycka det är småläskigt att cykla i kågeröd.
Vi korsade omkring för att sen komma in på smala gränder inte bredare än cykelstyret. Vi cyklade genom lokala marknader, genom folks hus, över stinkande kanaler på rangliga broar, under broar på rännstenar.

Vi fick verkligen se en annan sida av Bangkok, som man som turist inte får se i vanliga fall.
Så kom vi fram till floden, lastade cyklarna på en longtail båt och åkte till andra sidan. Där var det till att cykla på 50 cm breda betongbroar utan räcke över sankmarker och djungel, gällde att hålla tungan rätt i munnen.

[Bild]

Helt klart en fantastisk upplevelse. Vi hade fint väder, dvs gråmulet och svalt hela tiden
Men de sista fem minuterna var det skyfall så vi blev sjöblöta. Men det var faktiskt kul det oxå!

Av annelie f - 5 augusti 2014 17:51

Idag utrustade vi oss med änglars tålamod och begav oss med skytrain till MBK, ett av bangkoks största shopping center.

ullared, släng dig i väggen... herregud så stort det var. Skillnaden är att i ullared ser du vad sakerna kostar, tar vad du vill ha och betalar allt på ett ställe.

På MBK är det hur många små minibutiker som helst, och för varenda liten t-shirt måste du förhandla om priset och betala till ägaren. Gah, man blir ju knäpp tillslut! Det tar timmar att handla. Och ifall nån då har två tonårstjejer som vill se allt och en tonårskille som bara vill därifrån.

Nåja, vi överlevde 8 timmars shopping och kom ut som en familj. Bra klarat.

Vi bor superbra, nära till allt, mitt i smeten. Mysigt litet ställe med danskt gemyt.

Trädgården/uteserveringen

Här är deras lilla "tempel" eller vad man nu ska kalla det. Alla har sånt. Här pyntar dom med nya blommor varje dag. Dessutom går gudarna nytt vatten varje dag, till och med sugrör att dricka ur. Idag fick gudarna dessutom festa på cocacola. Ibland får dom nåt att äta på oxå.

Av annelie f - 4 augusti 2014 13:29

Vi hyrde en minibuss med chaufför som körde oss från Hua-hin till Bangkok. En resa på 3 timmar till det facila priset av 650 kr.

Det blev en hisnande bilfärd där chauffören visade prov på körskicklighet, djärvhet och förslagenhet. Hu, så läskigt det var!
Sen tror jag att chauffören hade både loppor och diarré, men det är en annan historia. ..

Väl framme inkvarterade vi oss på stable lodge, ett litet mysigt skandinaviskt hotell. Till lunch festade vi på danska smörrebröd, mmmmm så ljuvligt gott!

Sen tog vi en kolle-runda för att lokalisera oss o h hitta skyrail - banan.
En carlsberg efter det satt fint!

Av annelie f - 3 augusti 2014 17:09

I förmiddags gick vi en runda ner till stranden i Thailands första badort.

Trots att vi hade skor på oss, brände sanden våra fötter och vi fick småspringa in i skuggan under alla hundratals parasoll.

Här tog vi lite att dricka och sedan fick en töserna snygga naglar.

Sedan skyndade vi till hotellet och kastade oss i poolen.

När vi svalkat oss och ätit en god middag kände vi oss redo att ge oss o kast med nattmarknaden. Efter att ha irrat omkring där ett bra tag var vi både varma och trötta när vi begav oss tillbaka till hotellet.

Nu ska vi sova för imorgon bär det av till Bangkok.

Av annelie f - 2 augusti 2014 18:51

Å till sist fann vi vårt thailändska paradis, på koh tao resort i en liten bukt.

Här hade vi dessutom en helt egen större bungalow med två sovrum, vardagsrum, två toaletter och veranda. På lagom avstånd till allt; poolen 2 m, stranden 10 m och restaurangen 40 m.

Vi njöt av sol o h bad så länge vi kunde.

Sen tog vi oss upp på hotellets övre del upp på berget. Wow, vilken utsikt!

Tyvärr så stannade vi bara en natt på detta ställe.

Imorse tog vi katamaranen till fastlandet, där vi bytte till buss. Sen åkte vi fem timmar till Hua-hin. Här hade vi fått tips av Dick Löfdahl att ta in på city beach resort. Och det visade sig vara en riktig lyckträff!
Bussen körde genom staden, som är väldigt stor, och stannade plötsligt mitt på gatan och "slängde" av oss. Vi hade inte en aning om var vi var, men en hjälpsam taxi chaufför suckade åt utebliven körning och pekade ut hotellet åt oss - 50 m längre bort!

Nu har vi ätit middag på en välkänd restaurang, som serverade ENORMA portioner.

Och gått en liten runda och shoppat en del kläder och väskor. Nu är det dags att krypa till kojs.

Av annelie f - 31 juli 2014 12:35

Idag tog vi badkar med oss och gick ner till den långa sairee - stranden. Satt där några timmar och tittade på alla båtarna medan Lukas och Johanna snorklade lite. Niklas och Rebecca spelade strand tennis

Efter en sen lunch gick vi till poolen, badade och slöade. Rebecca och Lukas smet upp på hotellrummen och låg där i svalkan från ac'n med sina ipad's och njöt av egentid.

Vi känner tydligt av att vår resa börjar närma sig sitt slut. Vi är inte lika aktiva längre utan tar det lite mer med ro. Blandade känslor inför hemfärden. Ska bli både skönt och hemskt att komma hem till vardagen.

Av annelie f - 30 juli 2014 16:29

Imorse checkade vi ut från salad Beach hotel och sa Adjö till alla trevliga människor.

Vi hade bokat transfer och båt genom hotellet. Vi har gjort så varje gång eftersom man är så totalt utlämnad. Vi förstår inte vad de säger och de förstår inte oss. Även om de kan lite engelska så förstår vi ändå inte varandra. Och vi vet ju knappt var vi är eller vart vi ska...

Nåja, transfern kom och bagaget slängdes upp på taket och vi fick hoppa upp på flaket tillsammans med några andra förvirrade människor. Sen åkte vi igen kors och tvärs på bakgator, stora gator och stigar. Rätt som det var stannade bilen och chauffören pekade på ett hus. Niklas gick dit och det visade sig vara incheckning till båten. Sedan kördes vi ända ut på kajen och chauffören pekade igen var vi skulle vänta.

Puh så varmt det var. Asfalten brände under fötterna trots att vi hade skor på. Efter en timmes väntan kom båten. All packning stuvades från golv till tak.

Efter 1 1/2 timme kom vi fram. Det var mer eller mindre kaos i nån alla fått sina väskor och kommit av båten. Niklas hade skrivit ner hotellbaren och strandens namn på en lapp. Vi brukar göra så för att kunna få transfer till rätt ställe. Råder våldsamt kaos på kajerna när båtarna anländer. Då trängs taxibilar, försäljare och folk som vill erbjuda rum. Då gäller det att hitta lediga platser på en taxi som ska åt rätt håll.

Men gissa om vi blev förvånade när vi mitt i all röran såg ett stort plakat med "fonskov fonskov" på (vi hade ju bokat två rum i namnet fonskov). Hotellet hade minsann skickat en bil att möta oss, utan att de hade en aning om vilken båt vi skulle komma med. Så gulligt!

Nu har vi checkat in, ätit mat, suttit på stranden och sett solnedgången och nu tar vi en öl på rummet.

Av annelie f - 30 juli 2014 16:04

Det blev en magisk afton med god mat och en fin eldshow.

Mitt i showen hördes ett våldsamt brak alldeles intill oss. Det var en kokosnöt som föll ner i blåsten på ett av borden. Vilken oreda! Dröjde inte länge innan ytterligare en kokosnöt föll. Tur att ingen fick dom i huvudet.

Här är berättelsen om vår livs resa!